Vecka 28 :)

Kroppen: Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig. En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska.
Framöver blir besöken hos barnmorskan allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud.
Nu kan du få humörsvängningar igen, när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig.

Barnet: Barnet väger nu cirka 1000 gram och längden är omkring 35 centimeter och fötterna mäter fem centimeter. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet ökar nu i vikt cirka 27 gram per dag och har börjat drömma.


Det är sjukt jobbigt att sätta på sig skorna nu, haha. Då får man andas ungefär 10 ggr mer än vad man brukar! Stopp blir det. Tur att vi har våran lilla bänk i hallen :) Äta för mkt kan jag inte heller, får nog börja äta oftare men mindre. Igår trodde jag verkligen magen skulle sprängas efter maten, fy. Hade tryckt i mig alldeles för mkt mat. Det onda i revbenen kommer och går nu faktiskt, sjukt ont får jag när jag väl får ont! Då är det mest sova som hjälper faktiskt. Man känner att man börjar bära på nåt tungt nu, inte frid och fröjd längre.. Men samtidigt så är det så kul för rörelserna där inne börjar verkligen bli hårda. Och nu kommer dom ju inte bara när man är still utan nu är det hela tiden och när som helst! Skit kul :) Det är inte förens nu som jag typ börjar förstå att jag är gravid, haha!! bättre sent än aldrig lixsom.. Men jag har så himla svårt att fatta. Längtar så himla jätte mkt tills h*n kommer ut! Nyfiken är man ju så man dööör på vilket könet är. Min chef tror på pojke, alla säger olika! haha. Vi får la se.  Det var längesen jag vägde mig nu men sist jag vägde mig så stod den på typ 67,7 eller nåt sånt +10 kg alltså. OMG! Inte så najs om jag får säga det själv, magens omkrets har nu nått upp till hela 100 cm.  Större ska vi bli, hallelujah!


 


Kommentarer
Postat av: nina

Aaaaaaaaaaah!tiden går så himlans fort.vips så är lilla bebben här:)jag gissar också på pöjk,magkänslan, fast det har ju haft fel tusen gånger. Men jesus vad spännande!puss och kram

2010-12-17 @ 19:50:47
Postat av: natahlie

omg du är så stor!!

2010-12-17 @ 21:37:16
URL: http://npersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0