Yeees, då rullar vi in i..

Vecka 24

Barnet:

Nu vet barnet vad som är upp och ned

Cirka 24 cm och 700 gr. Nu, mer än halvvägs genom graviditeten börjar barnet allt mer likna ett nyfött barn. Allt det behöver av värme, föda och stimulans finns inom en omkrets påett par decimeter i livmodern.
Barnet reagerar på allt fler sinnesintryck. Detkänner, det upplever smak och hör ljud. Ögonen är fortfarande oftast slutna men det har börjat blinka med ögonlocken. Barnets hörsel har utvecklats så att det kan lära känna de röster som pratar eller sjunger i dess närhet, röster som det vid födseln redan känner väl. Lungorna är fortfarande omogna men tillverkningen av ett ämne som kallas surfactant startar. Det har till uppgift att hålla lungblåsorna, alveolerna, i lungorna utspända så att lungorna inte faller ihop och klibbar samman när barnet föds och skall fylla sina lungor med luft. Dess rörelsebehov är stort och än så länge finns det gottom plats. Barnet har vissa chanser att överleva utanför livmodern om det skulle födas för tidigt.

om mig nudå:

Ja nu går det fort alltså! Tycker man inte hinner med alls. Omkretsen på magen ligger fortfarande på 96,5 cm som förra veckan. Men man känner hur det lixsom börjar växa uppåt och inte utåt! Men jag hoppas att jag inte kommer bli gigantisk, det är bara jobbigt att få bort sen :) Om jag sitter för länge nånstans där det inte finns ryggstöd så får jag så sjukt ont i revbenen + att det blir jobbigt att andas, not so fun. Känns som att allt blir för ihoptryckt!! H*n börjar få lite rutin nu också :) Alltid bökar h*n tidigt på morgonen, sen mitt på dagen ett tag och så rätt sent på kvällen. Hahha.. När jag sitter vid datorn så lyssnar ja på musik, då e h*n rätt stilla, men skulle jag stänga av nu så skulle det blir krig! haah ;)  Micke fick sig en rejäl buff igårkväll, haha. Vad rädd han blev! Ja ni, härligt är det <3





Idag är det ju då den efterlängtade lönen :) Ska sätta mig och betala lite räkningar snart, sätta på lite kaffe, göra mig iordning! Det är ju freeedaag :) När jag är klar hemma ska jag nog slinka ner på stan lite, kolla runt. Vid två snåret ska jag traska till Anna och kirra naglarna. Ikväll blir det västeråker och idol kikande :) Bra dag hoppas vi på med andra ord!! Sen är det jobb lördag & söndag!



So loong


Kommentarer
Postat av: anne

åh vilken gullig bulle! :)

2010-11-23 @ 15:11:36
URL: http://enna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0